
2.10.2018
Vi behandler personoplysninger og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller dig, hvordan vi behandler dine personoplysninger til sikring af en rimelig og gennemsigtig behandling.
Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede (legitime) interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige.
Roskilde Adventistkirke er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Menighed: Roskilde Adventistkirke
Adresse: Sct. Claravej 1, 4000 Roskilde
CVR-nummer: 29897107
Webside: roskilde.adventistkirke.dk
I forhold til registrering og behandling af personoplysninger hos den dataansvarlige, kan følgende fra menigheden kontaktes:
Kontaktperson: Leni Kjeldal (menighedens sekretær)
Telefonnr.: 20256514
Mail: [email protected]
For DDU: Kontaktperson: Økonomichef eller Næstformand
Adresse: Concordiavej 16, 2850 Nærum
CVR-nummer: 11924913
Mail: [email protected]
Telefonnr: 45 58 77 77.
Vi behandler følgende personoplysninger1:
Medlemsoplysninger:
Her får vi oplysninger fra
Normalt får vi oplysningerne fra dig. I nogle tilfælde kan der være andre kilder:
Menighedens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund i forbindelse med at kunne gennemføre kirkelige, sociale og andre aktiviteter for både medlemmer og ikke-medlemmer eller på baggrund af andre specifikke aftaler.
Lovlige grunde til behandling er særligt:
Formålene: Formål med behandling af medlemsoplysninger:
Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling udelukkende være motiveret af berettigede (legitime) interesser som:
Samtykke
Ofte vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, samtykket skal være skriftligt og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.
Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter vi samtykke fra en forælder. Vores udgangspunkt er 13 år, svarende til den danske lovgivning om persondatabeskyttelse.
Indsamler vi personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.
Videregivelse af dine personoplysninger
I forbindelse med menighedsaktivitet sker der videregivelse af oplysninger om deltagelse i møder, stævner, bestyrelser eller andre formelle roller til relevante Adventistorganisationer.3
Der sker videregivelse af oplysninger om embedsmænd og bestyrelse i relevant omfang til Adventistkirken i Danmark (DDU) eller Adventistorganisationer, som menighedens medlemmer er medlem af.
Vi videregiver ikke personoplysninger til kommercielle formål, fx markedsføring uden dit samtykke.
Menigheden anvender elektronisk regnskabssystem, hvor der i forbindelse med service eller anden support kun gives adgang til personoplysninger til DDU eller ud fra en indgået databehandleraftale med den udenfor DDU, der leverer service/support til regnskabssystemet
Opbevaring og sletning af dine personoplysninger
Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af menigheden, som embedsmand eller i anden funktion som ikke-medlem.
Vi kan dog opbevare oplysninger i anonymiseret form for såvel medlemmer, embedsmænd, bestyrelse og andet til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi.
Embedsmænd og bestyrelse:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:
Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 6 måneder efter dit virke er ophørt
Ikke-medlemmer:
For alle kategorier gælder, at oplysninger og registreringer opbevares og slettes i overensstemmelse med følgende kriterier:
Når der ikke er et legitimt behov for at opbevare oplysningerne længere, slettes oplysninger eller overgives til Adventistkirkens historiske arkiv HASDA, som er omfattet af arkivlovens regler for behandling af personoplysninger.
Når embedsmænd fratræder sit embede, skal alle oplysninger og registreringer om dig overdrages til menigheden, som er ansvarlig for at opbevare nødvendig dokumentation og sørge for, at unødvendige registreringer slettes eller destrueres. Dette omfatter registreringer på papir og i elektronisk format, fx e-mail og filer på en computer. Embedsmænd er ikke berettiget til at opbevare oplysninger om menighedens mellemmer eller ikke-medlemmer eller oplysninger i forbindelse med indgåede aftaler. Derfor vil embedsmænd ikke være berettiget til atbesidde oplysninger om dig efter disse er fratrådt deres embede.
Adgang til bankkonto, e-post, elektroniske medlemsoplysninger, hjemmeside mv. skal lukkes, når en embedsmand fratræder et embede eller ikke skal have adgang længere for at kunne løse sin opgave.
Oplysninger om dig opbevares på en måde, så det er sikret at uvedkommende ikke får adgang til oplysninger, hverken i fysisk eller elektronisk form. Oplysninger i elektronisk for opbevares, så filer ikke er tilgængelige for uvedkommende, dvs. PC er låst med kodeord eller dokumenter er låst med kodeord. Computere med oplysninger om dig skal holds opdateret med antivirusprogram for at reducere risikoen for utilsigtet spredning af dine oplysninger.
Menigheden har vurderet, at dennes behandling af personlige oplysninger ikke indebærer en høj risiko for personers rettigheder, herunder frihedsrettigheder.
Menigheden hoster sin hjemmeside i et EU-land, eller et tredjeland, som opfylder forordningens krav til opbevaring og behandling af personoplysninger.
Dine rettigheder
Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig:
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst.
Hvis du fx henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, fx Datatilsynet.
Revidering af privatlivspolitikken
Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik fra tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i privatlivspolitikken blive ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig i kirken og på kirkens websted. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.