butterfliesVi er også lidt anderledes...

Adventisterne er ligesom mange andre kristne - evangelisk, protestantisk, lidt som folkekirken, lidt som frikirker, - men alligevel lidt anderledes! Vi mener ikke at vi har monopol på alt der er sant og rigtig, men vi har alligevel et syn på hvad Bibelen lærer, der er forskellig fra andre. Vi kan hurtigt nævne nogle eksempler. Heller ikke her, har vi monopol på forståelsen. Der findes grupper af kristne i verden, der er fortaler for det ene og det andet Bibelske synspunkt. Alligevel er vi måske ene om denne "pakkeløsning".

Lørdag er Hviledagen Gud skabte
Dengang Gud skabte verden, gjorde han den syvende dag til en "hellig dag" kan vi læse på de første sider i Bibelen. Tanken var nok at vi mennesker skulle hvile fra vores strev, og glæde os sammen med Gud og hvad der hører ham til. For Jødene, var det vigtig at holde "Sabbaten" hellig. Ordet "Sabbbat" betyre hvile, og vi bruger da også ordet et "Sabbatsår" til hverdags. Nu havde jo ikke jøderne monopol på hviledagen, så den har vi som kirke også adopteret. Rigtignok stod Jesus op på den første dag i ugen, men det indikeres jo ikke at han dermed indstiftet en ny Helligdag. 

Vores Krop og Helse
Nogle kristne tror, at mennesket har en udødelig sjæl, og når kroppen dør, så lever sjælen videre. Vi tror at Bibelen lærer os, at menneskets krop er en sjæl – ikke at den har en sjæl. Det betyder, at kroppen er vigtig! Uden kroppen, så ville vi ikke eksistere. Hvordan du påvirker din krop er derfor også vigtigt for, hvordan din åndskraft og livskvalitet har det. Det er også derfor, at adventister ofte går meget op i at leve sundt. Vi er imod "helsefanatikere", og mener at de grundlæggende forhold med motion, kost, hvile, åndelig liv, skal have en naturlig balance.

Skatten og Døden slipper vi ikke for
Nogle ting er uundgåelige. Døden er en af disse ting. Vi tror Bibelen fortæller, at døden er "en søvn" – ligesom du sover om natten.  Jesus sagde også at døden var som en søvn. Man mærker intet, når man er død, fordi man ikke eksisterer. (Altså ikke noget med at flyve op på en sky i en åndeverden) Men, det utrolige er, at Bibelen fortæller at vi en dag, når Jesus Kristus kommer tilbage til denne verden, vil Gud genskabe kroppen, og så vil man vågne op og føle det, som om der kun er gået et øjeblik siden man døde! Vi ved ikke hvordan det går til, og vi erkender at det lyder skørt, men det er faktisk hvad vi mener Bibelen fortæller os!

Helvete er ikke en stor grill
Nogle kristne tror, at hvis man ikke tager imod Jesus, så bliver man smidt i et brændende helvede, hvor man skal pines til evig tid uden håb eller nogen udsigt til hvile. Vi mener, at Bibelen siger noget helt andet og mere humant. Grundtanken i hele Bibelen, er at Gud, som er kærlighed, vil gøre alt i hans magt, for at "få mennesker ind i den nye verden" - uansæt kirketilhørighed eller livssyn. Men mange mennesker vælger selv det modsatte i livet, og dermed kan Gud ikke nå frem til hjertet hos dem. De "fortabte" vil derfor blive udslettet og ophøre med at eksistere, og at de fortabtes straf er døden i bogstaveligste forstand. Mon ikke mange ville føle det som en pine at skulle være i sammme lokale som Gud for tid og evighed. Så han lader dem slippe.

Jesus kommer tilbage
Vi deler med andre kristne troen på, at Jesus snart kommer igen og vil etablere sit rige. Denne tro finder man også i de lutheranske kirkers trosbekendelse. Men ingen har lagt vægt på denne tro i samme grad som adventisterne. Vi ved ikke, hvornår det sker, men vi ved, at dagen kommer, og det glæder vi os til. Vores navn refererer faktisk direkte til Jesu andet komme, altså hans "advent". Vi ved ikke hvordan det hele skal gå til, vi ved faktisk svært lidt om det der kommer, og derfor kan mange synes det virker sært at tale om en Jesus der skal komme tilbage. Men dersom Bibelen vælges som en autoritet for ens liv, så omtales der mange steder, at Jesus Kristus skal komme tilbage for an genoprette den gode verden der gik tabt. Død, sorg, tristhed, ødeleggelse og krig skal ikke være mere!

Denne verden er vigtig
Gud fortæller os i Bibelen, at selv om vi venter på en ny verden, så er denne verden ikke uvesentlig! Vi er pålagt at tage vare på alt der er godt, at tage os af andre mennesker, at verne om hele Guds skaberværk. Mennesker, dyr, planter og naturen ellers. Vi er måske ikke miljø-aktivister, men vi mener at vi har en individuel og personlig opgave i at forvalte alle ressourser på en vedvarende måde, til gavn for andre end os selv. Derfor tror vi Bibelens budskab rækker helt fra troen på en frelse fra ondskab, til ikke at smide plastik og skrald i naturen. 

 

SDAlogo

Links

adventist.dk

Er Adventistkirkens officielle hjemmeside. 

adra.dk

ADRA er Adventistkirkens verdensomspænde hjælpeorganisation. 

kskolen.dk
Adventistkirkens bibelbrevskole

danskbogforlag.dk
Kirkens forlag med kristne bøger, fokus på kristentro, familie og sundhed.

hjaelpeaktion.dk
Adventistkirkens indsamling til nødlidte

vejlefjordskolen.dk
På Vejlefjordskolen bliver skole og kristne værdier kombineret. Skolen har både børnehave, grundskole, efterskole og gymnasium.